Per a finalitzar les entrades de COED afegiré
una última explicació, que no per això significa que sigui més o menys
important que les altres, simplement és la última.
En aquesta entrada us parlaré sobre el
llenguatge i explicarem les diferències entre l'oral i l'escrit.
Què entenem per llenguatge?
És un mitjà o instrument de comunicació, de
fet és el més extens de tots els que tenim. A més, és el factor bàsic que ens
constitueix com a éssers humans, ja que fa possible el discurs abstracte i la
parla desplaçada. Motiu pel qual amb el llenguatge ordenem tant les experiències
que obtenim del entorn com les que s'originen en nosaltres mateixos.
Cal a dir que el llenguatge juga el principal
paper en la construcció del pensament i, a més és el suport de la memòria.
Finalment dir que gràcies al llenguatge podem expressar-nos lliurement i amb un
mateix, d'aquesta manera és la causa del diàleg que mantenim en nosaltres
mateixos.
Quines diferències trobem entre l'oral i
l'escrit?
Qualsevol persona que vulgui dominar el codi
escrit de la seva llengua, ha d'aprendre quines són aquelles regles que
regeixen l'escrit i que no s'utilitzen en l'oral. Per esbrinar quines són
aquestes regles de les quals hem parlat, podem comparar els dos modes: les
regles de l'oral i les de l'escrit. D'aquesta manera trobem:
DIFERÈNCIES CONTEXTUALS:
CANAL ORAL
|
CANAL ESCRIT
|
Canal auditiu, és a dir, el receptor comprèn el
text amb l’oïda.
|
Canal
visual, és a dir, el receptor llegeix amb els ulls el text. Considerem que
aquest tñe una capacitat de transmissió superior.
|
El receptor percep successivament els diversos
signes del text.
|
El receptor els
percep simultàniament, això implica diferències en les estratègies de
comprensió dels dos canals.
|
Comunicació espontània, on l’emissor pot
rectificar el que ha dit però no ho esborrarà. D’aquesta manera el receptor
està obligat a percebre el missatge al moment.
|
Comunicació
elaborada, on l’emissor pot corregir i refer el text, sense deixar rastre.
|
Comunicació inmediata en el temps i en l’espai, és
més ràpid i ágil.
|
Comunicació
diferida en el temps i l’espai.
|
Comunicació efímera, els sons només són
perceptibles el temps que duren en l’aire.
|
Comunicación
duradora, les lletres es graven en un suport estable i perduren
|
Utilitza molt els codis no-verbals
|
Utilitza poc
els codis no-verbals
|
Hi ha interacció durant l’emissor del text i pot
modificar el seu discurs segons aquesta, d’aquesta manera podem dir que és
negociable.
|
No
hi ha interacció durant la composició, l’escriptor no pot conèixer la reacció
real del lector.
|
El context extralingüístic té un paper molt
important.
|
El context és
poc important, l’autor crea el context a mesura que escriu el text.
|
DIFERÈNCIES TEXTUALS
CANAL ORAL
|
CANAL ESCRIT
|
ADEQUACIÓ
|
ADEQUACIÓ
|
Tendència a marcar la procedencia dialectal de l’emissor.
|
Tendencia a
neutralitzar les marques de procedència de l’emissor
|
Associat a temes generals, grau de formalitat baix
i propòsits subjectius.
|
Associat
a temes específics, grau de formalitat alt i propòsits objectius.
|
COHERÈNCIA
|
COHERÈNCIA
|
Selecció menys rigorosa de la información.
|
Selecció
molt precisa de la información.
|
Més redundant.
|
Menys redundant.
|
Estructura del text oberta: hi ha interacció i l’autor
pot fer modificacions durant l’emissió.
|
Estructura
trencada: respon a un esquema planificat prèviament per l’autor.
|
Estructures més estereotipades.
|
Estructures estereotipades.
|
COHESIÓ
|
COHESIÓ
|
Menys gramatical: utilitza pauses i entonacions.
|
Més gramatical: signes de
puntuació, sinònims, enllaços.
|
Utilitza molt els elements paralingüístics com ara els canvis de ritme
i velocitat, variació de tons…
|
Utilitza poc els
elements paralingüístics: tipografíes diverses i altres codis gràfics.
|
Utilitza força codis no-verbals: moviments oculars i corporals, etc.
|
Utilitza pocs codis
no-verbals: distribució espaial del text, etc.
|
Freqüència alta de referències exofòriques: tu, jo, aquí, ara…
|
Freqüència alta
de referències endofòriques: ell, aquell, meu, alguns..
|
GRAMÀTICA:
FONOLOGIA I GRAFIA
|
GRAMÀTICA: FONOLOGIA I GRAFIA
|
Incorpora les formes pròpies dels usos espontanis i ràpids
|
Gairebé no
incorpora aquestes formes
|
GRAMÀTICA:
MORFOLOGIA
|
GRAMÀTICA: MORFOLOGIA
|
Prefereix solucions poc formals: que, vaig anar, n’hi…
|
També usa
solucions formals: el qual, anà, li’n…
|
GRAMÀTICA:
SINTAXI
|
GRAMÀTICA: SINTAXI
|
Tendència a usar estructures sintàctiques simples.
|
Ús freqüent d’estructures
més complexes i desenvolupades.
|
Freqüència alta d’anacoluts i frases inacabades.
|
Absència gairebé absoluta d’aquest
tipus d’estructures
|
L’ordre dels elements de l’oració és força variable.
|
Ordre més
estable.
|
El·lipsis freqüents.
|
El·lipsis menys freqüents.
|
GRAMÀTICA:
LÈXIC
|
GRAMÀTICA: LÈXIC
|
Prefereix lèxic no marcat formalment: de pressa, coses, etc.
|
Tendencia a usar lèxic
marcat formalment: ràpidament, elements.
|
Freqüència baixa de mots amb significats específics.
|
Freqüència molt
alta.
|
Accepta la repetició lèxica.
|
Tendència estilística a eliminar
la repetició lèxica amb sinònims.
|
Ús de proformes i hiperònims en funció de mots jòquer: cosa, dallò…
|
Tendencia a usar
els mots equivalents i precisos.
|
Ús de tics lingüístics o mots paràsit: tú! Sí? Xaval!...
|
Absència d’aquests
elements.
|
Ús de mots crossa: vull dir, llavors, aleshores, doncs, etc.
|
Tendencia a eliminar-los.
|
Ús freqüent d’onomatopeies, frases fetes, refranys, etc.
|
Ús molt escàs.
|
Aquesta relació ha estat concebuda de formes
molt diferents al llarg de la història, com podem veure per als medievals
l'escrit era molt més important que l'oral. En canvi, per a la lingüística
estructuralista i per a la generativa del segle XX l'oral és l'objecte únic
dels seus estudis, mentre que l'escrit és un simple mitjà per transcriure la
parla.
Com a ampliació d'aquesta entrada, us adjunto
un parell d'articles escrits per un professor d'universitat de l'àmbit de la
lingüística, Xavier Rull. Per a tots els interessats i curiosos de saber què
diu aquest bon home feu clic AQUÍ!
MOLTES GRÀCIES A TOTS I A TOTES!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada