El passat 17
d'octubre vam estar parlant a classe de COED sobre les quatre habilitats
lingüístiques: llegir, escriure, parlar i escoltar. Totes aquestes són
necessàries per a poder-nos comunicar correctament.
A continuació
les explicaré més detalladament:
-
LLEGIR: és el
procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit.
LLEGIR=COMPRENDRE
Segons Isabel
Solé al 1982 trobem quatre implicacions que ens diuen que llegir = comprendre:
- Primera
implicació: Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el
significat del text i això vol dir que el significat que té un escrit per
qui el llegeix no és una rèplica del significat que l'autor va voler
donar-li, sinó una construcció pròpia.
- Segona
implicació: Llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per algun motiu
o finalitat. Hem de tenir present que l'objectiu guia la lectura i aquest
pot ser molt variat, ja que no serà el mateix llegir per entreteniment que
per a examinar-te d'alguna cosa. D'aquesta manera, l'objectiu determinarà
el tipus de lectura, les estratègies de lectura i també el control que
exercim sobre la lectura.
- Tercera
implicació: Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text,
qui llegeix en primer lloc ha de fer-se seu el text, relacionar-lo amb
allò que ja sap i, a més a més, en segon lloc a d'adaptar-se al text transformant
els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.
- Quarta
implicació: Llegir és un procés de predicció i inferència continu. La
inferència és l'habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir
del significat de la resta, per tant, del context.
-
ESCRIURE: És el
procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu. Hem de tenir
present els diferents tipus d'aspectes que hi trobem:
- Aspecte
formal: Com
és la cal·ligrafia que és una habilitat motora, la relació entre el
so i la grafia i finalment, la disposició en l'espai.
- Aspecte
lingüístic: Morfològics, és a dir la formació de les paraules. Lexicològics,
que són l'estudi de les paraules. Sintàctics, que és la funció, l'ordre
dels elements com ara el subjecte o una coma. I, finalment els semàntics.
- Aspectes
discursius: Els quals hi trobem la tipologia textual o tipus de text que
depenent la funció del text té una estructura determinada com per exemple,
el text narratiu o el descriptiu. Un altre aspecte són les propietats del
text o característiques del text com ara: la coherència, adequació,
cohesió, correcció, estil, variació... Finalment cal tenir en compte el
procés de composició escrita, on hi trobem la planificació, redactar i
revisar.
-
PARLAR: Parlar és expressar el nostre pensament mitjançant el
llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la
situació comunicativa.
-
ESCOLTAR: És
comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de
significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.
Algunes de les implicacions que volen dir que ser un bon oient:
- Saber
escoltar demana un paper actiu i participatiu.
- Demana un
respecte per l'emissor i per les seves idees.
- Demana ser
un objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre.
- Un bon
oient també sap descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
- Sap
descobrir les idees principals del missatge.
- Sap
reaccionar al missatge i parlar si cal quan acaba l'orador.
Podríem lligar l'habilitat lingüística de parlar amb el treball
d'identitat i territori que vaig realitzar amb la meva companya la Neus
Esquius, es tractava de l'elecció d'un tema lliure i relacionar-lo amb el títol
d'identit i territori. A més, també vam poder aplicar eines i consells del
llibre "Com parlar bé en public" de
Joana Rubio i Francesc Puigpelat i realzitar una presentació a través del prezi.
El nostre treball anava sobre una obra de teatre que van realitzar al poble de Súria, l'obra s'anomenava Salats, aquesta és un espectacle teatral situat a l’època medieval que relata la història de la sal a Súria. Escrit per un guionista surienc, basat en uns fets reals investigats per un estudiós surienc i, interpretat també per un elenc surienc, des de la primera vegada que va ser representat, ara fa 7 anys, es repeteix cada any. Es tracta d’una peça curta de teatre, música i dansa, que explica, dins dels actes de la fira medieval de Súria, en un context medieval, a l’aire lliure, una part de la història a través dels embolics amb la sal.”
A continuació us adjunto un enllaç cap
al bloc de la meva companya Neus Esquius, on vam editar un vídeo a través de la
seva compte de youtube i que el podreu veure.
Aquest vídeo era un suport per a l'exposició
del treball, on els actors ens diuen què significa per a ells la obra de
Salats.
Moltes gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada