dimarts, 31 de desembre del 2013

Les quatre habilitats lingüístiques

El passat 17 d'octubre vam estar parlant a classe de COED sobre les quatre habilitats lingüístiques: llegir, escriure, parlar i escoltar. Totes aquestes són necessàries per a poder-nos comunicar correctament.
A continuació les explicaré més detalladament:

- LLEGIR: és el procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit.
                LLEGIR=COMPRENDRE
Segons Isabel Solé al 1982 trobem quatre implicacions que ens diuen que llegir = comprendre:

  • Primera implicació: Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text i això vol dir que el significat que té un escrit per qui el llegeix no és una rèplica del significat que l'autor va voler donar-li, sinó una construcció pròpia.
  • Segona implicació: Llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per algun motiu o finalitat. Hem de tenir present que l'objectiu guia la lectura i aquest pot ser molt variat, ja que no serà el mateix llegir per entreteniment que per a examinar-te d'alguna cosa. D'aquesta manera, l'objectiu determinarà el tipus de lectura, les estratègies de lectura i també el control que exercim sobre la lectura.
  • Tercera implicació: Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text, qui llegeix en primer lloc ha de fer-se seu el text, relacionar-lo amb allò que ja sap i, a més a més, en segon lloc a d'adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.
  • Quarta implicació: Llegir és un procés de predicció i inferència continu. La inferència és l'habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta, per tant, del context.
- ESCRIURE: És el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu. Hem de tenir present els diferents tipus d'aspectes que hi trobem:
  • Aspecte formal: Com és la cal·ligrafia que és una habilitat motora, la relació entre el so i la grafia i finalment, la disposició en l'espai.
  • Aspecte lingüístic: Morfològics, és a dir la formació de les paraules. Lexicològics, que són l'estudi de les paraules. Sintàctics, que és la funció, l'ordre dels elements com ara el subjecte o una coma. I, finalment els semàntics.
  • Aspectes discursius: Els quals hi trobem la tipologia textual o tipus de text que depenent la funció del text té una estructura determinada com per exemple, el text narratiu o el descriptiu. Un altre aspecte són les propietats del text o característiques del text com ara: la coherència, adequació, cohesió, correcció, estil, variació... Finalment cal tenir en compte el procés de composició escrita, on hi trobem la planificació, redactar i revisar.
- PARLAR: Parlar és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

- ESCOLTAR: És comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment. Algunes de les implicacions que volen dir que ser un bon oient:
  • Saber escoltar demana un paper actiu i participatiu.
  • Demana un respecte per l'emissor i per les seves idees.
  • Demana ser un objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre.
  • Un bon oient també sap descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
  • Sap descobrir les idees principals del missatge.
  • Sap reaccionar al missatge i parlar si cal quan acaba l'orador.


Podríem lligar l'habilitat lingüística de parlar amb el treball d'identitat i territori que vaig realitzar amb la meva companya la Neus Esquius, es tractava de l'elecció d'un tema lliure i relacionar-lo amb el títol d'identit i territori. A més, també vam poder aplicar eines i consells del llibre "Com parlar bé en public" de Joana Rubio i Francesc Puigpelat i realzitar una presentació a través del prezi.





El nostre treball anava sobre una obra de teatre que van realitzar al poble de Súria, l'obra s'anomenava Salats, aquesta és un espectacle teatral situat a l’època medieval que relata la història de la sal a Súria. Escrit per un guionista surienc, basat en uns fets reals investigats per un estudiós surienc i, interpretat també per un elenc surienc, des de la primera vegada que va ser representat, ara fa 7 anys, es repeteix cada any. Es tracta d’una peça curta de teatre, música i dansa, que explica, dins dels actes de la fira medieval de Súria, en un context medieval, a l’aire lliure, una part de la història a través dels embolics amb la sal.”

A continuació us adjunto un enllaç cap al bloc de la meva companya Neus Esquius, on vam editar un vídeo a través de la seva compte de youtube i que el podreu veure. 
Aquest vídeo era un suport per a l'exposició del treball, on els actors ens diuen què significa per a ells la obra de Salats.





Moltes gràcies.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada